Otaka prize, given to the best orchestral work of the last year, is awarded to Dai Fujikura’s Shakuhachi Concerto which was premiered by Orchestre National de Bretagne in Rennes on April 28th 2022.
This prize was founded in 1952 commemorating Hisatada Otaka(1911-1951)’s achievements as composer and conductor of the former NHK Symphony Orchestra.
Shakuhachi Concerto will be performed by NHK Symphony Orchestra on June 27th2023 at Tokyo Opera City Concert Hall Takemitsu Memorial.
Dai’s works were awarded Otaka prize 4 times.
ロンドンを拠点に活躍する作曲家、藤倉大のオーケストラ作品《尺八協奏曲》が第70回尾高賞を受賞しました。
「尾高賞」は、NHK交響楽団の前身・日本交響楽団専任指揮者で作曲家でもあった尾高尚忠氏(1911-1951)の功績をたたえ、すぐれた邦人作曲家によるオーケストラ作品を顕彰するために設けられた作曲賞です。
この作品は国立ブルターニュ管弦楽団による委嘱にて、昨年2022年4月28日、フランスのレンヌ市で世界初演されました。その録画が公開されました。
また藤倉にとって2009年の”secret forest for ensemble” 2015年の”Rare Gravity for orchestra”、2019年の“Glorious Clouds”に続き、4作目の尾高賞受賞となります。
Shakuhachi Concerto (World Premiere) - LIVE recording
Orchestre National de Bretagne, Dozan Fujiwara, shakuhachi, Rémi Durupt, conductor
photographs: Nicolas Floc'h
この度の受賞を大変嬉しく思います。今回の受賞は以前にも増して色々な意味で特別です。
この«尺八協奏曲»は、あらゆる場面に長い道のりがありました。世界初演も本番1週間前まで危ぶまれていました。
尺八奏者、藤原道山さんの依頼で書いた独奏尺八のための«ころころ»。いつかこのソロ作品を尺八協奏曲に発展させられたら良いね、とヨーロッパの音楽祭と話をしてから、すでに4年ほど経っていました。
ある日SNS上で、ブリュターニュのオーケストラの事務局の方が「尺八協奏曲書かない?」とメッセージをくれました。
本当に?
「ブリュターニュの海洋写真家ニコラ・フロックの写真をどう思う?ダイならインスピレーション受けそうだけど。」と紹介され、ニコラと仲良くなりました。ニコラは日本の下田にある拠点でも研究をしている方で、作曲前に彼と一緒に海に潜る予定でした。
そんな中、感染症の世界的パンデミックが始まってしまった。僕の住む英国は、長きに渡ってロックダウンが続きました。僕は家族と一緒に住む狭いアパートで、黙々と作曲を続けていました。パンデミック中、唯一の救いが作曲という行為であったんだな、と思います。
ニコラと海に潜ることもできなくなりましたが、作品は予定通り完成しました。2022年4月、僕の誕生日の次の日の世界初演。そんな中、ヨーロッパでは戦争が始まってしまった。ソリストの藤原道山さんは、日本から世界初演の地フランスのブリュターニュへ行く事になりますが、通常の経路では飛行機が飛ばなくなっていました。道山さんは、3つの飛行機とTGVを乗り継ぎ、なんとか海辺の西フランスまで駆けつけてくださいました。
僕にとっての最大の賞、というのは、自分の作品が演奏されることです。こうして尾高賞をいただいたことによって、NHK交響楽団にこの作品を演奏していただくということが、最大の喜びです。本当にありがとうございました。
藤倉大
Shakuhachi Concerto will be performed by NHK Symphony Orchestra on June 27th 2023 at Tokyo Opera City Concert Hall Takemitsu Memorial.
今回の受賞作品は、今年6月27日(火)東京オペラシティ コンサートホールにて開催されるNHK交響楽団「Music Tomorrow 2023」 で演奏されます。
2009: "secret forest for ensemble"
co-commissioned by Kioi Hall Tokyo and Izumi Hall Osaka
premiered by Art Respirant conducted by Ken Takaseki,
and Izumi Sinfonietta Osaka, conducted by Tatsuya Shimono
2015: "Rare Gravity" for orchestra
commissioned /premiered by
Orchestre de la Suisse Romande, conducted by Kazuki Yamada
2019: "Glorious Clouds" for orchestra
co-commissioned /premiered by
WDR Symphony Orchestra conducted by Péter Eötvös
Orchestre National d'Île de France conducted by Jamie Phillips
Nagoya Philharmonic Orchestra, conducted by Martyn Brabbins
2023 : "Shakuhachi Concerto"
Commissioned /premiered by
Orchestre National de Bretagne, conducted by Rémi Durupt
Dozan Fujiwara, shakuhachi
I had never encountered any Japanese traditional music or instruments while I was growing up in Japan. Then, out of the blue, about 6 or 7 years ago, I started to be asked quite frequently to write for Japanese traditional instruments. So these extremely old instruments are actually new instruments for me.
My solo shakuhachi piece “Korkoroko” was written for Dozan Fujiwara, probably the most known shakuhachi player today. After its premiere, I knew I wanted to develop this piece into a concerto so
I was delighted that I had the opportunity to do this, thanks to the offer of a commission from the Orchestre national de Bretagne.
As well as the uniqueness and ancient traditions of the shakuhachi, I was also inspired by undersea photographs by Nicolas Floc’h. I have always been fascinated by the undersea world, and his black and white photos - taken from the perspective of an oceanographer as well as a photographer -captured a world I didn’t know before. It is as if there is a breeze of air bubbling between the and bottom of ocean, and as if the surface of the water is the sky: like a sort of up-side down world. Or maybe it is us who are in the up-side down world.
Dai Fujikura (Edited by Alison Phillips)
僕は15歳まで日本で育ったけれど、日本の伝統音楽や伝統楽器に親しんだことはなかった。
僕の両親も、僕の周りの友達も「この間、尺八のコンサート行ったらさあ」なんて話す人は誰一人としていなかった。
なのに突然約6~7年前から、急に邦楽器のための作品の作曲を頻繁に依頼されるようになった。
まさに青天の霹靂!
なので、この古い伝統楽器は僕にとっては実に新しい楽器。
僕の独奏尺八のための作品《ころころ》は、藤原道山さんのために書かれたもの。
おそらく今日最も良く知られている尺八奏者だ。
この作品の初演の後、僕はこの作品を協奏曲に発展させたいと思っていた。
そんな誰にも話していなかった僕の思いを、テレパシーで伝わったのか、今回ブリュターニュ管弦楽団の委嘱のおかげで実現する機会をいただいた。
とても嬉しく思う。
作曲にあたり、尺八のユニークさと伝統だけでなく、海洋写真家Nicolas Floc’h氏の作品にも触発された。
僕は常に海底の世界に魅力されてきたのだけれど、彼の白黒写真は、海洋学者と写真家の両方の視点から撮影されたもの。
それは僕の知らなかった世界。
まるで、海底にそよ風が吹き、水面が空であるかのようだった。逆さまの世界。あるいは・・・・逆さまの世界にいるのは、僕たちの方なのかもしれない。
藤倉 大
I am writing to congratulate you and Dai Fujikura on the successful performances last week in Seattle of his new piece, “Wavering World”. We gave three performances of the work and each time it was warmly received by our Seattle audiences. Giving the piece in conjunction with Sibelius’ Seventh Symphony, the piece which we referenced when making this commission, informed both in unexpected ways.
I understand that Dai Fujikura will receive the Otaka Prize for his Shakuhachi Concerto and wanted to send my warmest wishes for this wonderful achievement also. Congratulations!
Kind regards,
Raff Wilson
Vice President of Artistic Planning, Seattle Symphony
This is really great news, we are so happy! Please send our warmest congratulations to Dai Fujikura, it is so exciting to start this collaboration! We are very excited about the new orchestral work "Wavering World" for Seattle, Tokyo and Mannheim. It is fantastic that music spans the world, maybe even holds it together! And Maestro Dai Fujikura contributes an important part to this.
With best regards from Musikalische Akademie Mannheim/Germany
Fritjof von Gagern
We are congratulating Dai Fujikura for receiving the Otaka Prize for his Shakuhaci Concerto and are looking forward to collaborate with this great Japanese composer again for celebrating the 100th birthday of Pierre Boulez in the frame of Lucerne Festival Summer 2025.
All the best,
Mark
Mark Sattler | LUCERNE FESTIVAL Contemporary / Dramaturgie
藤倉大様
第70回尾高賞ご受賞誠におめでとうございます。こころよりお祝い申し上げます。
振り返ってみますと、第57回の同賞をご受賞された《Secret Forest》(2009:紀尾井ホール、いずみホール共同委嘱作品)をはじめ、独創的なアイデアに満ちた藤倉様の様々な作品を多くのアーティストが当ホールの舞台で演奏を重ねてまいりました。2023年度は新作《もみじ》、《三味線協奏曲》が主催公演にラインナップされております。コンサートに集う演奏家、聴衆の皆様とその響きを共有することを心待ちにしております。
この先も、世界で、“今を生きる”人々の琴線に触れる作品を生み出して行かれることと存じます。21世紀を牽引される芸術家として、ますますのご活躍とご健勝を祈念しております。
住友生命いずみホール
支配人 山本直紀
この度、4度目の尾高賞ご受賞、誠におめでとうございます。
私どもと大阪のいずみホールさんとの共同委嘱として、2008年に作曲をお願いした《secret forest》が、藤倉さんにとって最初の尾高賞受賞作品となり、大いに喜んだのがつい最近のように感じます。その後の藤倉さんのご活躍ぶりは申すまでもありません。藤倉さんとのご縁をいただけたことを、あらためて光栄に思う次第です。
今後も、ますますのご活躍を心よりお祈り申し上げます。
公益財団法人 日本製鉄文化財団/紀尾井ホール
藤倉大さん、第70回尾高賞受賞おめでとうございます! 実に4回目の受賞とのこと、本当に素晴らしいです。
名フィルでは、2014~16年に初代コンポーザー・イン・レジデンスを務めていただきましたが、当初風当たりが強かったこの制度が、今なお存続しているのは、藤倉さんの作品のクオリティの高さと、評価・知名度アップのおかげです。
在任期間とその前後で、これまでに、
ピアノとオーケストラのための協奏曲『アンペール』(委嘱新作・2009年2月日本初演)
木管楽器・打楽器による5人のソリストとオーケストラのための『Mina』(委嘱新作・2014年2月日本初演)
歌曲集『世界にあてたわたしの手紙』[バリトン+オーケストラ版](委嘱新オーケストレーション作・2015年7月世界初演)
フルート協奏曲[オーケストラ版](委嘱新作・2015年12月世界初演)
オーケストラのための『Umi(海)』(2019年2月世界初演)
オーケストラのための『グローリアス・クラウズ』(委嘱新作・2019年7月演奏)…第67回尾高賞受賞作品
と、5作品を委嘱、1作品を初演し、ほかに「トカール・イ・ルチャール」、「バニツァ・グルーヴ!」、「レア・グラヴィティ」、「三味線協奏曲」も演奏しています(来季はヴィオラ協奏曲『ウェイファインダー』を予定)。
近年、ますますスタイルが固まり、最初の一音から「あっ、フジクラ作品だ!」と気付くほどになっています。「唯一無二の個性」を備えた作品・作曲家こそ、音楽史にその名を残す可能性が高いと思いますが、作品を演奏するたびに“古典”の誕生に立ち会っているような感覚を、大きな喜びとともに感じています。
これからのますますのご活躍を、心からお祈り申し上げます。私どもも、この先また藤倉作品を検討いたします。
名古屋フィルハーモニー交響楽団
Dear Dai Fujikura,
My sincere congratulations on the prestigious Otaka Prize for your Shakuhachi Concerto.
We are very happy to be able to collaborate with you, and that you will be premiering a new commissioned work for our festival in May 2023, based on an unique collaboration with director and playwright Toshiki Okada and musicians of the Klangforum Wien. We are very much looking forward to this promising work, which aims to create a new form of music theatre that stages the spoken language and the music as independent protagonists.
All my very best,
Christophe Slagmuylder
Intendant
Artistic Director, Wiener Festwochen
On behalf of Orchestre National d'ile de France which premiered your Glorious Clouds which was awarded to Otaka prize in 2019 ,
I would like to congratulate you on receiving 4th time of Otaka prize with your Shakuhachi Concerto.
We sincerely hope my orchestra could collaborate with you in the near future.
All the best
Alice Nissim, Administratrice – Directrice générale
Orchestre National d'ile de France
Wavering World for orchestra (co-commissioned by Seattle Symphony conducted by Kazem Abdullah, Pacific Philharmonia Tokyo conducted by Norichika Iimori, Musikalische Akademie in Mannheim)
Green Tea Concerto (co-commissioned by B’Rock Orchestra and JESC Tokyo)
Cosmic Breath for wind quintet (co-commissioned by Junge Deutsche Philharmonie and New World Symphony)
Double Concerto for flute and violin (co-commissioned by Stichting Omroep Muziek, Holland, and orchestras in Switzerland and Germany)
Shakuhachi Concerto ensemble version (commissioned by Tokyo Metropolitan Theatre)
An orchestral work in collaboration with Yoichi Ochiai (commissioned by Japan Philharmonic)
Music for 6 Japanese instruments with 2 actors (commissioned by J-TRAD Ensemble MAHOROBA)
Tuba Concerto - Tuba and ensemble version (commissioned by Shinya Hashimoto)
momiji for Shakuhachi and koto (commissioned by Sumitomo Life Izumi Hall)
Reizei for Shamisen and flute (commissioned by HAKUJU Hall)
Trombone Concerto (commissioned by Hiroshima Symphony Orchestra)
Music drama in collaboration with Toshiki Okada (commissioned by Wiener Festwochen)
Piano trio “Nui” (commissioned by Musica Medicis)
Piano sonata dedicated to Yu Kosuge (commissioned by Ayako Hasegawa)
Quill for mandolin solo (commissioned by Takaaki Shibata)
Quill2 for mandolin solo (commissioned by Go Mochizuki)
Duo for Shakuhachi and organ (commissioned by Reison Kuroda and Kensuke Ohira)
Blast for contrabass solo (commissioned by Yoji Sato)
Jack for harpsichord (commissioned by Mamiko Someda)
Yuri iro - Koto Concerto No.2 for Koto and string quartet/strings (commissioned by Maya Kimura)
music for waka and instruments commissioned by Onjoji Temple
Tsumugu for orchestra and chorus (commissioned by NHK Enterprise)
Opera “ The Great Wave: The Life of Hokusai “
For Pierre Boulez' centenary for orchestra and electronics
Music for fortepiano solo
Piano Concerto No.5 for period instruments
Sho Concerto
Piano trio “ Nui Ⅱ“
Concerto for two orchestras